Citations de Michel de Montaigne

Michel Eyquem, Seigneur de Montaigne, 1533-1592

Quotations from Montaigne's Essays
selected and translated by Anthony Weir
with glosses and comments.

Michel de Montaigne

Michel de Montaigne
click for more photos _________________________________________________________________________________

18.12.10

Je veux que la mort me trouve plantant mes choux, mais nonchalant d'elle, et encore plus de mon jardin imparfait.

I would like death to catch me planting my cabbages, indifferent to its arrival and even more indifferent to the quality of my gardening.

1 comment:

  1. This was written two hundred years before Voltaire's famous conclusion to 'Candide', a character modelled to some extent on himself :

    En 1773, Voltaire écrit à D’Alembert : « si j’ai encore quelque temps à vivre, je le passerai à cultiver mon jardin comme Candide. J’ai assez vécu comme lui ».

    ReplyDelete